Yeterli ve Dengeli Beslenme Prensipleri

Sağlıklı yaşamanın bir koşulu da yeterli ve dengeli beslenmedir.

İnsanların büyümek, gelişmek ve yaşamak için doğadaki çeşitli yiyecek maddelerini tüketmelerine beslenme denir.

Yeterli belenme, vücudun harcadığı enerjiyi karşılayacak karbohidrat ve yağ içeren besinlerin alınmasıdır. Dengeli beslenme için de vücdun büyüme ve gelişmesini sağlayacak protein, bitamin, mineral içeren besinlerin tüketilmesi gerekir.

Yeterli ve dengeli beslenebilmek için her gün, çeşitli besinleri belirli ölçülerde almak gerekir.

beslenmede özel fonksiyonu olan kimyasal bileşikler altı grupta toplanabilir.

Bunlar;

1. Proteinler: Et, süt, yumurta gibi hayvansal; fasulye, nohut, mercimek gibi besinlerde bulunur.
2. Karbonhidratlar: Nişastalı ve şekerli yiyeceklerdir.
3. Yağlar: Her türlü hayvansal ve bitkisel yağlardır.
4. vitaminler: Özellikle meyve ve sebzelerde bulunan kimyasal maddelerdir.
5. Mineraller: Yiyeceklerdeki madensel maddelerdir.
6. Su: Vücut ağırlığının yüzde yetmişbeşini oluşturan su, besinlerin dokulara taşınmasını ve gereksiz maddelerin vücuttan atılmasını sağlar.

Bu öğeleri içeren yiyeceklere günlük menülerimizde bir ya da iki porsiyon olarak yer verirsek yeterli ve dengeli bir biçimde beslenmiş oluruz.

Beslenme uzmanları doğadaki tüm yiyecekleri beş grupta toplamışlardır.

1. Et, yumurta, baklagil grubu: Bu grupta btün et çeşitleri ve etten yapılmış yiyeceklerle fasulye nohut, mercimek gibi taneli yiyecekler vardır. Günlük menülerimiz için 2 porsiyon yeterlidir.

doğum günü sözleri

2. Süt, yoğurt, peynir grubu: Protein kaynağı olan bu gruptan da günlük menülerimizde 1 porsiyon bulundurmak zorunluluğundayız.

3. Sebze vemeyve grubu: Biz, bu yiyecekler bakımından şanslı bir ülkeyiz. Hem içerdiği vitamin ve minareller bakımından hem de tokluk duygusu vermeleri nedeni ile bu gruptan günlük menülerimize 3-4 porsiyon koymak gereklidir.

4. Tahıl ve mamulleri grubundan her gün 4 porsiyon tüketmek yeterlidir. Zaten her öğünde yediğimiz ekmekle bu grubu fazlası ile karşılamaktayız. Ayrıca, pilav, makarna, börek, pasta ve bisküvi gibi çeşitleri fazla tüketmeye gerek yoktur. Yalız ailemizde çocuk ve genç gibi enerji gereksinimi yüksek olan kişiler varsa bu gruba gereken önem verilmelidir.

5. Yağ ve şekerli maddeler grubu: Yetişkin olarak kişinin günde 60 gr yağa gereksinimi vardır. yediklerimizin içerdiği ve yemeğe koyduğumuz yağlarla bu grubu da fazlasıyla karşılamaktayız. Ayrıca çok yağlı ve şekerli maddeleri yemeğe gerek yoktur. Bizim memleketimiz için en önemli olan bir, iki ve üçüncü gruptur.

Bu gruplardan bir ya da iki çeşidini günlük yemek listelerimize mutlaka koymak zorundayız.Böylece yeterli ve dengeli beslenme yapmış, vücudumuzun açlığını gidermiş oluruz.

Bu temel beslenme bilgileri ev kadınları için yeterlidir. Bu bilgi ile hem kendimizi hem de aile fertlerimizi sağlıklı beslemiş oluruz.

Sağlıklı beslenmenin gereklerini yerine gerirken ekonomiyi de düşünmek zorundayız. Paramızı harcarken gereksiz tüketimden kaçınmalıyız.Yiyecekleri, tatları ve fiyarları ile değil içerdikleri besin öğeleriyle değerlendirmeliyiz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir